Ved at tænke over placeringerne af dine varer i butikken, kan du styre hvilke produkter der kommer til at sælge bedst.
Vi bruger udtrykket a, b, c placeringer til at skabe et overblik over produkternes omsætning i forhold til deres fysiske placering.
Enhver butik kan opdeles i områder, hvor der altid er - minimum - et A-område, et B-område og et C-område. A-områderne er de bedste placeringer i butikken, og det er målt ud fra salg og kundestrøm, altså hvor mange kunde der færdes i dét område, og hvor mange af produkterne der sælges.
A-placeringerne er derfor butikkens bedstsælgende områder, og de er vigtige at fokusere på, når man skal opbygge sin butik. Det er i dét område, hvor man skal placere de produkter, der virkelig kan friste kernemålgruppen.
B-placeringerne er de næstbedste områder med den næsthøjeste kundestrøm i butikken, og C-placeringerne er de områder i butikken, hvor det er udfordrende at få kunderne lokket hen. Derfor skal der bruges ekstra energi på at skabe kundestrøm i netop de områder.
A-placering produkter kan f.eks. være:
Varer med høj omsætningshastighed
Kampagnevarer
Varer som er præsenteret i vinduerne (hvis de er i nærheden)
Nye varer, f.eks. fra den nye kollektion.
Hvordan performer din butik?
Hos MODUS tilbyder vi et butiks - eller koncepttjek, der giver dig en temperaturmåling på butikkens fremtoning. Et butikstjek med efterfølgende nye tiltag, resulterer i mersalg - og skaber endnu flere loyale kunder - der ikke kan lade være med at besøge dig igen.
Besøget tager udgangspunkt i dine ønsker, behov og økonomiske rammer. Du sikrer dig ideer og tiltag, som skaber bedre bundlinje og en skarpere butik - din investering er hurtigt betalt ind.
MODUS har tidligere foretaget butikstjek for bl.a. Garant-kæden, apotekere og mange flere.
Læs mere om butikstjek her: https://www.modus.dk/butikstjek
Comments